Publications

Publications on the development and review of the PIQ:

Schwab, S., Zurbriggen, C. L. A., & Venetz, M. (2020). Agreement among student, parent and teacher ratings of school inclusion: A multitrait-multimethod analysis. Journal of School Psychology, 82, 1–16. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2020.07.003

Venetz, M., Zurbriggen, C. L. A., & Schwab, S. (2019). What do teachers think about their students’ inclusion? Consistency of students’ self-reports and teacher ratings. Frontiers in Psychology, 10, 1637. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01637

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., Venetz, M., Schwab, S., & Gebhardt, M. (2019). Assessing dimensions of inclusion from student’s perspective: Measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings. European Journal of Special Needs Education. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1646958

Zurbriggen, C. L. A., Venetz, M., Schwab, S., & Hessels, M. G. P. (2017). A psychometric analysis of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). European Journal of Psychological Assessment, Published advance online: December 15, 2017, 1-9. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000443

Validity of the PIQ (Supplementary Material 1) (PDF)

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Eckhart, M. (2014). Entwicklung und erste Validierung einer Kurzversion des „Fragebogens zur Erfassung von Dimensionen der Integration von Schülern (FDI 4-6)“ von Haeberlin, Moser, Bless und Klaghofer. Empirische Sonderpädagogik, 2, 99-113. (PDF

Haeberlin, U., Moser, U., Bless, G., & Klaghofer, R. (1989). Integration in die Schulklasse. Fragebogen zur Erfassung von Dimensionen der Integration von Schülern FDI 4-6. Bern: Haupt.

Further publications with the PIQ:

Ganotz, T., Schwab, S., & Lehofer, M. (2021). Bullying among primary school-aged students: which factors could strengthen their tendency towards resilience? International Journal of Inclusive Education, 7, 1-14. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2021.1879949

Goldan, J., Hoffmann, L., & Schwab, S. (2021). A Matter of Resources? – Students‘ Academic Self-Concept, Social Inclusion and School Well-being in Inclusive Education. In J. Goldan, J. Lambrecht, & T. Loreman (Eds.),  Resourcing Inclusive Education. International Perspectives on Inclusive Education (Vol. 15, pp. 89-100). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1479-363620210000015008

https://books.emeraldinsight.com/page/detail/Resourcing-Inclusive-Education/?k=9781800434578

Altmeyer, S., Hättich, A., Burkhardt, S. C. A., Krauss, A., & Lanfranchi, A. (2020). Verhalten und Befinden von Schulkindern: Diskrepanz von Kinder- und Lehrendensicht – Eine Längsschnittstudie in integrativen Regelklassen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 67, 1–16. http://dx.doi.org/10.2378/peu2020.art24d

Zurbriggen, C., & Knickenberg, M. (2020). Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). Ein Feedback-Instrument für die inklusive Schule. Schule inklusiv, 6, 35-39. https://www.friedrich-verlag.de/shop/reflexion-und-feedback-1449006

Stöcker, A., Schriber, S. & Zurbriggen, C. (2019). Perceptions of Inclusion. Selbst- und Fremdeinschätzung von Schülerinnen und Schülern mit Bedarf an sonderpädagogischer Unterstützung im Bereich Körperliche und motorische Entwicklung im Übergang von der Primar- in die Sekundarstufe. Zeitschrift für Heilpädagogik, 70(12), 623–637. (PDF)

DeVries, J. M., Voß, S., & Gebhardt, M. (2018). Do learners with special education needs really feel included? Evidence from the Perception Inclusion Questionnaire and Strengths and Difficulties Questionnaire. Research in Developmental Disabilities, 83, 28-36. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.07.007

Schwab, S., Sharma, U., & Loreman, T. (2018). Are we included? Secondary Students’ Perceptions of Inclusion Climate in their Schools. Teaching and Teacher Education, 75, 31-39. (PDF)

Schwab, S. (2017). Interprofessionelle Lehrkraftkooperation im inklusiven Unterricht aus der Perspektive der Schülerinnen und Schüler. Unterrichtswissenschaft, 45(4), 262-279.